Anda merupakan pengunjung yang ke..

free hit counter

Rabu, 3 Februari 2010

Contoh Karangan Fakta



Faedah Bersukan




Isi – isi penting






  • Menjadikan badan lebih sihat - berpeluh – membakar lemak - mengelakkan berat badan berlehihan – penyakit jantung.


  • Mengurangkan tekanan - penat belajar dan mengulang kaji pelajaran – rasa gembira , ketawa dan ceria


  • Menjadikan badan lebih cergas - otak lebih cerdas - bekalan oksigen mencukupi - tidak mengantuk ketika belajar.


  • Dapat berjumpa dengan kawan – setaman atau sekampung - merapatkan silaturrahim - bertukar-tukar pengalaman – cerita







Bersukan sememangnya banyak memberi faedah kepada kita semua. Dengan bersukan badan kita akan lebih sihat. Hal ini kerana sewaktu bersukan badan kita akan berpeluh. Semua lemak-lemak yang berlebihan akan terbakar sewaktu kita bersukan. Hasilnya kita akan dapat menghindarkan diri daripada penyakit obesiti dan penyakit jantung.




Selain itu, bersukan juga dapat mengurangkan tekanan setelah penat bersekolah dan mengulang kaji pelajaran. Hal ini disebabkan semasa bersukan kita akan ketawa, gembira dan ceria. Contohnya ketika kita bermain bola sepak atau badminton bersama rakan.




Seterusanya, jika kita rajin bersukan otak akan menjadi lebih cerdas. Hal ini kerana sewaktu bersukan otak kita akan mendapat bekalan oksigen yang mencukupi. Secara tidak langsung kita akan lebih mudah untuk mengulang kaji pelajaran tanpa rasa mengantuk.




Akhirnya, dengan bersukan kita dapat berjumpa dengan rakan-rakan setaman atau sekampung. Hal ini akan dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim sesama rakan. Contohnya kita dapat bertukar-tukar pengalaman atau cerita bersama rakan yang lain.




Kesimpulannya, bersukan sememangnya banyak memberi faedah kepada kita. Memang wajar para doktor menyarankan kepada kita agar bersenam atau bersukan sekuranya-kurangnya 30 minit sehari, 3 kali dalam seminggu.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

baik tetapi perlu kan usaha lagi

Tanpa Nama berkata...

Saya Bukan Minta karagan Tentang Bersukan
Saya Minta karangan Tentang otak KIIa


FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM..................................................................................TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK...................................KKKKKKKKKKKKKKKAAAAAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUU TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM ................................AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMMMBBBBBBBBBBBBBBBBUUUUUUUUUUUKKKKKKKKKKKKKKKK KKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU.

Unknown berkata...

Saya cari karangan pasal otak lahhh

Tanpa Nama berkata...

Jangan lah camtu..... Sopan sikit

Unknown berkata...

Good

Unknown berkata...

Ya, baiklah